آسان مال هیچگونه منفعت و مسئولیتی در قبال معامله شما ندارد.
راهنمای خرید امن
بهترین راه معامله ( معامله حضوری )
- معامله و پرداخت حضوری: امنترین و بهترین راه خرید، معامله حضوری است. یعنی خریدار در دیدار حضوری با فروشنده، کالا را ببیند، بررسی کند و همان زمان مبلغ را پرداخت نماید. هرگز بعد از تحویل کالا یا خدمات، پرداخت مبلغ را به زمان دیگری موکول نکنید.
- مکان امن: برای معامله حضوری، مکانهای عمومی و شلوغ مانند شعب بانک و کلانتریها مناسب هستند.
- شواهد معامله: بهتر است هنگام خرید کالا، رسید کتبی معتبر از فروشنده دریافت کنید.
نکات مهم قبل از معامله:
- بیعانه ندهید: هرگز پیش از دریافت کالا، هزینهای تحت عنوان بیعانه، شیرینی، رزرو و… پرداخت نکنید. در صورتی که فروشنده از شما درخواست بیعانه کرد، لطفاً مورد را از طریق «گزارش مشکل آگهی» اطلاع دهید.
- ذخیرهٔ اطلاعات: اطلاعات فروشنده و آگهی را حتماً ذخیره کنید تا در صورت نیاز، دسترسی سریع داشته باشید.
- درخواست فاکتور خرید: در مورد برخی کالاها مثل طلا و را جواهر، بهتر است از فروشنده بخواهید فاکتور خرید به همراه داشته باشد.
- مدارک مالکیت و شناسایی کالا: در معاملات خودرو، بررسی تمام مدارک مالکیت و شناسایی خودرو الزامی است.
- امنیت در ملاقات: اگر میخواهید مبلغ قابل توجهی به کسی که نمیشناسید بپردازید یا کالای گران قیمتی را با خود حمل کنید، پیشنهاد میکنیم حتماً کسی همراه شما باشد. در غیر این صورت، فردی را در جریان جزئیات مکان و زمان ملاقات و مشخصات طرف مقابل بگذارید.
- درخواست بستهبندی اولیه: برای خرید وسایل الکترونیکی (مانند گوشی موبایل، تبلت، لپتاپ و …)، بهتر است از فروشنده بخواهید بستهبندی اولیه کالا را نیز ارائه کند.
- پرهیز از مزاحمت: دادن اطلاعات شخصی که نامربوط به معامله است، فقط احتمال مزاحمت را بالا می برد.
نکات مهم در انتقال وجه:
- پرداخت نقدی: بهتر است وجه به صورت نقدی پرداخت شود.
- پرداخت اینترنتی و کارت به کارت: در صورت پرداخت اینترنتی یا کارت به کارت، به دیدن رسید پرداخت اکتفا نکنید. قبل از تحویل کالا، از وارد شدن مبلغ به حسابتان مطمئن شوید.
- چک رمزدار بانکی: در صورت دریافت چکهای رمزدار بانکی، با مراجعه به بانک مورد نظر، از اصالت آن مطمئن شوید.
- چک و سفته: چک و سفته ممکن است نقد نشوند. برای کسب اطلاعات بیشتر، به قوانین رسمی چک رجوع کنید.
زمانی که امکان معامله حضوری جود ندارد:
- اطمینان از کالا: قبل از دیدن کالا و بررسی مشخصات مورد نظرتان، وجه را پرداخت نکنید.
- دریافت وجه: برای پیگیری واریز وجه، حتماً حساب خود را چک کنید و به تصویر فیش پرداختی و رسید پرداخت اینترنتی اعتماد نکنید.
- تصاویر و اطلاعات کالا: از فروشنده بخواهید تصاویر واضح و اطلاعات کافی از کالا را در اختیار شما بگذارد.
- پرهیز از اعتماد بیجا: ارائه کردن اطلاعات شخصی مانند آدرس، شمارهٔ تلفن ثابت، اطلاعات حساب بانکی، شناسهٔ شبکه های اجتماعی و … معیاری برای اعتماد کردن به طرف مقابل نیست. چون ممکن است از اطلاعات شخص دیگری سوء استفاده شده باشد.
- خرید پستی: در خرید پستی، شما قبل از اطمینان از صحت کالا، هزینه را پرداخت میکنید. این روش بدون خطر نیست.
- مغایرت کالا با اطلاعات آگهی: در صورت مطابق نبودن مشخصات کالا با مشخصات ذکر شده توسط فروشنده، کالا را بلافاصله برگشت دهید و نزد خود نگه ندارید.
در این موارد بیشتر احتیاط کنید:
- قیمت و شرایط ارائه شده بیش از حد عالی به نظر می رسد.
- خریدار بخواهد بدون دیدن کالا، آن را با قیمت عالی بخرد.
- درخواست بیعانه قبل از دریافت کالا، به هر عنوانی توسط فروشنده پیشنهاد شود.
- طرف مقابل بدون دلیل منطقی درخواست معاملهٔ حضوری را رد کند.
نقش آسان مال در معاملات:
- آسانمال هیچ سودی از معاملات نمیبرد و مسئولیتی نیز در قبالشان ندارد.
- در صورت مشاهده مورد مشکوک یا تخلف، از طریق «گزارش مشکل آگهی» ما را در جریان قرار دهید.
- آسانمال از هویت آگهیدهندگان و آگهیبینندگان آگاه نمیباشد. بنابراین کاربران باید خودشان جنبههای مختلف امنیتی را در نظر بگیرند.
- در صورتی که مزاحمت یا مشکلی برای شما ایجاد شده است، آسانمال همکاریهای لازم را با مراجع قانونی انجام میدهد.
- آسان مال هیچ دخالتی در قیمتگذاری کالا و خدمات ندارد. قیمت آگهی توسط آگهیدهنده مشخص میشود. در صورت مشاهده آگهیهایی با قیمت نامعقول، از طریق «گزارش مشکل آگهی» ما را در جریان قرار دهید.
راهنمای خدمات امن:
- آسان مال بستری برای ارتباط مشتری و متخصص بوده و هیچ مسئولیتی در قبال کیفیت ارائه خدمت ندارد. حتما پیش از استفاده از خدمت، از مهارت متخصص اطمینان حاصل کنید. برای این منظور، میتوانید درخواست مدارک و نمونه کار از متخصص داشته باشید.
- آسان مال هیچ دخالتی در قیمتگذاری خدمات ندارد و قیمت خدمات را،متخصص مشخص میکند.
- آسان مال به عنوان ارائه دهنده خدمات تنها واسطهای برای ارتباط مشتری و متخصص بوده و هیچ سودی از معامله میان طرفین نبرده و در نتیجه در صورت بروز مشکل آسان مال مسئولیتی نداشته و طرفین باید اختلاف خود را از طریق مراجع قضایی حل نمایند.
هشدار سامانه همتا:
در صورتی که قصد خرید دستگاه با قابلیت نصب سیمکارت دارید، حتما باید آن را در حضور فروشنده، به کمک کد فعال سازی، برای سیم کارت خود فعال سازی نمایید. در صورت عدم فعال سازی دستگاه، آنتن دستگاه پس از مدت کوتاهی قطع شده و مسئولیت هرگونه عواقب ناشی از این موضوع، برعهده خریدار میباشد.
لذا توصیه میگردد حتماً فرآیند فعال سازی در لحظه خرید دستگاه و در حضور فروشنده انجام گیرد.
- آموزش فعالسازی دستگاه از طریق سایت اینترنتی یا کد دستوری #7777*
منابعی که میتوانیداز آنها برای استعلام کمک بگیرید:
- استعلام موبایل، تبلت ولپتاپ:
- استعلام خلافی خودرو:
- سامانه جستجو اعضا نظام پزشکی
https://membersearch.irimc.org/
- تصدیق اصالت اسناد و اوراق دفاتر اسناد رسمی:
- استعلام ثبت شرکت:
- پیگیری وضعیت استعلام الکترونیکی ملک: